Abstracts - Zusammenfassungen

Plena - SP01-05 - SP06-10 - SP11-15 - SY01-06,14 - SY07-13 - SM01-06 - SM07-13 - SM14-20 - SM21-27 - SN01-05 - SN06-10 - SN11-15 - SN16-21 - SN22-26 - SN27-32 - SN33-37 - SN38-43 - P01-13 - P14-28

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Seminars Afternoon - Seminare Nachmittags
Friday - Freitag, 1.10.2004, 16:30 - 18 h

SN38 - SN39 - SN40 - SN41 - SN42 - SN43

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SN38 - Systemische Modelle und Konzepte (Systemic Models and Concepts) - Französisch, French, Français

Raymond Traube, Jean-Marie Villat (CH):

Adjustment in the Leading Team in Adolescent Residential Care: A Model for Systemic Interventors (Einstellung im Leitungsteam bei der Arbeit mit Jugendlichen: ein Modell für systemische Mitarbeiter)

We present a modality of organization in an educational and therapeutic in-patient unit for children and adolescent with behavioral disorders. The director and the child psychiatrist lead conjointly the network and family meetings. They share the mixed caring and framing identity as  well they co-evaluate the benefits and risks of institutional options. In case of emergency due to violence, the cohesion of the multidisciplinary team can decrease and  symetrical counter-reactions can occur. Namely the director has to make sure of the institutional coherence and respectively the psychiatrist worries about psychological implications on the child.
Two clinical vignettes illustrate exclusion and penal time-out processes. We apply clinicaly the concepts of enmeshed hierarchy (Lerbet G,  1997,  Pédagogie et Systémique, PUF, Paris)  as well the split therapeutic double bind (Ausloos G,  1983,  Adolescence, Délinquance et Famille, Vaucresson). The institutional model focuses on coping with institutional crisis (Traube R, Villat J. M,  2003, Complementarity and crisis between director and psychiatric consultant in resident care of children with conduct disoders, Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence, Elsevier, 51,p. 257 -264) as well on institutional violence (Traube R, Villat J. M. , Violence de l'adolescent - Contre Violence de l'institution, 2002, Psychothérapies,22. 3, p. 167-173, Genève). The process develops alliance and confrontation  in the team as well  new  possibilities of formulation of complementary positions. The device plans consequently times and places to reach an additional consens. A three phase model of the co-evaluation's process between systemic interventors in crisis situations can be designed.

Stéphan Hendrick (B):

Un modèle de thérapie brève systémique (MTBS) – Fondements et problématique (An Integrated Brief Systemic Therapy Model - Foundations and Rationale / Ein Modell kurzer systemischen Therapie - Grundlegung und Problematik)

Objectifs :Pendant les dernières décennies, un nombre impressionnant de modèles systémiques ont vu le jour. Mais, l’approche systémique est maintenant arrivée à maturité et nous devons songer à intégrer certains de ces modèles. Étonnamment, peu d'efforts ont été réalisés en ce sens (GEYERHOFER & KOMORI 2000 ; WATZLAWICK & NARDONE 2000). Cependant, nous avons remarqué que certains modèles systémiques étaient très complémentaires. Plus spécifiquement, nous avons conçu un modèle original (MTBS) qui intègre le modèle du MRI (WATZLAWICK & al. , 1975; FISCH, & al. 1986; FISCH & SCHLANGER, 1999) avec le modèle de Milwaukee (de SHAZER, 1996, 1999, 2002), le concept de résonance (ELKAIM, 1989) et quelques techniques d'hypnoses. Le modèle est appliqué en adoptant un point de vue constructiviste (VON FOERSTER, 1988). Conclusions : L'intégration s’avère une démarche intéressante. 1° le modèles intégré est efficaces (HENDRICK, 2003). 2° L'intégration contraint à des descriptions plus explicites des modèles (modélisation). En conséquence, ces modèles sont plus faciles à enseigner, à partager et à évaluer. Cependant, l'intégration présente quelques limitations qui sont discutées.
During past decades, an impressive amont of systemic models came to birth. But, systemic is now mature and we have to explore intergation of some of those models. Surprisingly, little efforts have been made to do this (GEYERHOFER & KOMORI 2000 ; WATZLAWICK & NARDONE 2000). However, we noticed that some systemic models complement each other. More specifically, we have designed a original model (IBST) that integrate the MRI model (WATZLAWICK WEAKLAND & FISCH, 1975 ; FISCH, WEAKLAND & SEGAL,1986 ; FISCH & SCHLANGER, 1999) with the Milwaukee Model (DE SHAZER, 1996, 1999, 2002), the concept of resonance ELKAIM (1989) and some hypnosis techniques. The IBST model is applied from a constructivist point of view (VON FOERSTER,1988). Integration proved to be to be an interesting trail. 1° the integrated proved to be effecient (HENDRICK, 2003). 2° Integration needs more explicit description of the models (modelling). So, those models are easier to teach, to share and to assess. But they are some limitation to integration that are discussed.

Katharina Auberjonois (D/CH), P. Gonçalves, C. -L. Cuendet, A de Vincenzi, N. Wermeille, V. Rozat (CH):

"All Under the Same Roof" - A "Multifunction" Family Therapy Unit and its Operational Links with a Psychiatric Service („Alles Unter Einem Dach“ - „Multifunktionale“ Abteilung für Familientherapie und ihre operationalen Verbindungen mit einer klassischen Psychiatrie)

Since 1982, families were included in crisis treatment of out-patients of one of the Geneva Brief Therapy Centers to avoid families feeling being excluded from the therapeutic process. In order to help the staff cope with this new task, a 3-year training program in family therapy was created in 1985. Following the development of this program, the demand for couple and family therapy increased to the point that a Systemic Consultation Program was created within the framework of the Department of Psychiatry of the Geneva University Hospital. At the beginning, 50 families or couples had access to therapy, in 2003, this number had grown to 150. Multiple functions of the Geneva MFT unit: Couple and family therapy, Family evaluations for in-patient and out-patient psychiatric units, Family crisis interventions, namely in collaboration with Geneva State program for catastrophe situations, Systemic consultation and supervision for other psychiatric teams, Post-graduate teaching for medical graduates training in Psychiatry, A 3 year Family Therapy training course as part of the Geneva University diploma programme, Clinical research.
Perspectives for the future: - Elaboration of new joint creative family interventions in psychiatry, - Reinforcement of the role of systemic views in clinical psychiatry practice and training, - Development of clinical research on effectiveness of systemic interventions in psychiatry, - Early screening of relational dysfunction in connection with the local medical network.

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SN39: Systemic Frameworks for Theory, Practice, and Research (Systemische Modelle für Theorie, Praxis und Forschung) - English

Maureen Duffy, Ronald J. Chenail (USA):

Qualitative Strategies in Couple and Family Assessment (Qualitative Strategien für die Beurteilung von Paaren und Familien)

Use of qualitative assessments in couples and family therapy provides many of the same advantages that qualitative research provides in human science inquiry. The authors utilize a variety of qualitative assessments to represent family members’ thoughts, actions, interactions, conversations, realities, motivations, beliefs, lives, and possible futures in terms of words, figures, pictures, diagrams, matrices, drawings, observations, and stories. The authors interweave qualitative research approaches with couple and family assessments. The authors describe a number of clinically useful qualitative assessment strategies and competencies; provide detailed descriptions of each method and clear procedures for their use, interpretation, and evaluation. These methods include observational strategies (observing structure, hierarchy, and interactions), interviewing (diagnostic interviewing, interventive interviewing, and adult attachment interview), graphic methods (genograms and recursive frame analysis), and creative and metaphor based methods (Zaltman metaphor elicitation technique). The authors demonstrate how to use these qualitative research strategies in a variety of approaches to family therapy.

Peter Stratton (GB):

A Scientific Basis for Family Therapy Derived from Psychological Principles and Research Findings (Eine von psychologischen Prinzipien und Forschungsergebnissen abgeleitete wissenschaftliche Begründung der Familientherapie)

A re-conceptualisation of schema theory is briefly described. Schemas are seen not as internal representations but as constructivist processes by which we act within our worlds. The formulation takes account of the participation of individual biology, including brain function, and of external prostheses in creating the resources of the person. This version of schema theory is integrated with the concept of the hermeneutic circle to establish ways of conceptualising families within a social constructionist framework that takes appropriate account of the role of language. This newly developing theory is presented in three phases: 1: A conceptualisation of families as systems, so that there is a firm basis for applying contemporary systemic thinking, including brain theory and schema theory, to family therapy. Attachment theory links our earlier formulation of nested representational models to phase 2: a development of the theory of schemas. By conceptualising schemas as anticipatory processes that prepare us for action (rather than as internal representations of the world) the theory avoids the traps of naïve realism while rendering unnecessary the post-modern avoidance of factual considerations. The theory will be elaborated in terms of the propensity of family and other systems to fall into habitual patterns, and to incorporate a variety of psychological principles to identify resources for change. In a recursive process the same theory is then used to show how the creativity of therapists and clients can be released to more effectively free the system from its repetitive cycles. In phase 3. the theory of schemas is articulated in terms of the ways people guide and report their actions in terms of causal attributions. I will summarise findings from our extensive research to illustrate how consistently expressed patterns of causal belief underpin some of those family ways of operating that are most intractable to therapeutic change. Our research proposes a novel conceptualisation of the processes that operate in distressed family relationships and will be illustrated through accounts of reconstituted families and cases of child abuse. Formulations of characterological blaming and its relation to the Leeds group findings around “attributional discrepancy” will be presented. An approach to therapy is described, using existing methods of attributional retraining, to create a coherent and practicable approach to systemic consultation by using schema theory as a basis for entering and working with the causal expectations of clients.

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SN40: Systemische Arbeit mit Organisationen (Systemic Work with Organisations) - Deutsch

Martin Hillebrand (A):

Miteinander auf dem Weg zur Realisation einer Vision (Together on our Way to Making a Vision Become Reality)

Der Druck, dem Unternehmen ausgesetzt sind, nimmt ständig zu. Entwicklung und Veränderung sind zum Normalzustand geworden. Somit bedarf es neuer Denk-, Handlungs-, Steuerungs- und Organisationsprinzipien. Unser SIM-Modell ermöglicht einen maßgeschneiderten Prozess des Wandels. Tragendes Element ist dabei die positive Kraft einer gemeinsam entwickelten Vision, die – gefolgt von der dazu passenden Struktur – durch gezielte Projektarbeit und deren Reflexion Bewusstheit, Lernen und Selbststeuerungsprinzipien im System etabliert. Durch die Integration der dabei auftretenden Widersprüche und Konflikte sowie der harten Fakten und weichen Faktoren ist der greifende kulturelle Wandel eine sich von selbst einstellende Qualität. Das schafft die Basis für neue, eigenständige Problemlösungsmuster, für die Deblockierung von Energien und somit für nachhaltigen Erfolg. Die Berater begleiten als Experten des Wandels die Verantwortlichen bei der Implementierung von geeigneten Interventionen und Instrumenten und unterstützen mit Meisterkompetenz für ganzheitliche Prozesse die Entwicklung der dazu nötigen Ressourcen. Diese Vorgehen zielt auf tief greifende, kontinuierliche Veränderung, also auf nachhaltige Entwicklung.

Ulrich Sollmann (D) :

Systemisches Coaching / Trialog: „Eine Leidenschaft zur Leistung“ (Systemic Coaching / Trialogue - "A Passion to Perform“

Coaching ist primär praktiziert in zwei Settings: Vier-Augen-Gespräch oder in der Gruppe. Zentrale Werte sind Vertrauen, Offenheit, Orientierung an der Person usw. Der Einfluß von Coaching wirkt eher wie ein singulärer Impuls. Coaching-Projekte hingegen wirken breiter, tiefer und differenzierter in ein System auf unterschiedlichen Ebenen wie: die Person, Kommunikationsebene und Narration, Umstrukturierungsprozesse, Machtebene usw. Dieser Prozess kann fortlaufend beobachtet und ausgewertet werden, ohne zentrale Werte wie Vertrauen und Offenheit zu beschädigen. Design / Methode: Coaching-Prozess über 16 Monate. 5 Coachs und 38 Leitende Führungskräfte in einem weltweit tätigen Dax-Unternehmen. Zeitpunkt: Liberalisierung des Marktes und anstehender Merger. Prozessmonitoring, Auswertung, Trialog und kollegiale Supervision. Der Trialog ist ein spezifisches Instrument zur Vereinbarung und Auswertung von Zielerreichung. Ergebnisse: Vertrauen, Motivation, Kommunikation, Leidenschaft, Energie, Kritik und Verantwortung wachsen zunehmend im System und werden als Auswirkung im System wahrgenommen. Das System konnte hierdurch effizientere Ergebnisse erzielen. Der Prozess wurde sowohl durch die Führungskräfte und Verantwortlichen der Führungskräfteentwicklung als auch die Coachs untersucht und ausgewertet. Coachingprozess und Auswertung initiierten andere Entwicklungsschritte wie Bereichsentwicklung, Prozessoptimierung, Definition des Business case usw. Schlußfolgerungen: Coaching als Vier-Augen-Gespräch wirkt in einem größeren Coaching-Projekt in zweierlei Hinsicht: als personenbezogene Beratung von Führungskräften in der Ausgestaltung in der beruflichen Rolle und als systemische Steuerung. Das System stellt dem Coaching-Projekt bestimmte Aufgaben, die gerade durch den Trialog ausgewertet werden können.

Reinert Hanswille (D):

Beratung mit traumaorganisierten Systemen in Coaching, Supervision und OE (Coaching Trauma-Organized Systems in Supervision and Organisational Development)

Teams, Abteilungen, Bereiche oder einzelne Menschen können in für sie bedrohliche Situationen kommen(z. B. Unfälle, existenzieller Stress, Mobbing, Gefährdung des Arbeitsplatzes, Miterleben von Unfällen etc. ). Oder sie sind durch Co-Traumatisierungen belastet worden (wie z. B. Sozialarbeiter von Flüchtlingen, Mitarbeiter der Feuerwehr u. Unfallnotdienste, Therapeuten etc. ). Oder Menschen haben traumatische Situationen in ihrem Privatbereich erlebt und zeigen jetzt entsprechende Symptome auch am Arbeitsplatz. So können u. a. Burn-out, innere Kündigung, hohe Affektgeladenheit im Alltag, „Stresssucht“, emotionale Erkaltung, hohe Risikobereitschaft und Unfallgefährdung oder, Alkoholkonsum Hinweise auf traumaorganisierte Arbeitssysteme sein.
Durch die neurobiologische Forschung ist heute bekannt, dass Menschen, die lange belastendem Stress ausgesetzt sind, besonders gefordert sind und spezielle Reaktionsmuster entwickeln, die auch lange nach den belastenden Situationen Bestand haben. Diese Symptome werden als PTSD bezeichnet (Posttraumatic stress disorder). Sie kennzeichnen sich dadurch, dass Verhaltensreaktionen von Individuen oder ganzen Gruppen für andere Menschen nicht mehr verständlich sind. Klassische Beratungsansätze sind hier oft überfordert oder gar kontraindiziert.
Im Vortrag sollen neuen Erkenntnisse der Traumatherapie für die Arbeit mit Einzelnen und Gruppen in Unternehmenszusammenhängen vorgestellt werden.

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SN41: Der Einsatz nonverbaler Mittel in der Systemischen Therapie (The Use of Non-Verbal Elements in Systemic Therapy) - Deutsch

T. Becker, Claudia Jänicke, E. Thoms (D):

Systemische Familientherapie mit musiktherapeutischen Elementen - eine Falldarstellung im stationären Setting (Systemic Family Therapy with Elements of Music Therapy - a Case Example in an In-Patient Setting)

Für Kinder stellt die Teilnahme an der systemischen Familientherapie eine besondere Herausforderung dar. Es fällt ihnen oft schwer stillzusitzen, sich zu konzentrieren, zu Wort zu kommen und einen angemessenen Ausdruck für ihre Bedürfnisse und Befindlichkeiten zu finden. Die Kombination von systemischer Familientherapie und Musiktherapie bietet die Möglichkeit interfamiliäre Kommunikation nonverbal zu gestalten und so insbesondere Kindern eine Stimme zu verleihen. Als ein Bestandteil der multimodal-multiprofessionellen Therapie in der stationären Kinder- und Jugendpsychiatrie stellen wir die Zusammenarbeit einer Diplom-Psychologin und eines Musiktherapeuten anhand eines Einzelfalls dar. Die Integration von musiktherapeutischen Elementen stellt eine sinnvolle Ergänzung der Methoden der systemischen Familientherapie dar. Sie bietet gerade Kindern eine nonverbale Ausdrucksmöglichkeit und ermöglicht somit den Zugang zu neuen Informationen.

Michael Schroiff (D):

Ich und die Anderen in Kommunikation, eine andere Sicht und Kreativität: Kunsttherapie aus einer systemischen Perspektive (Me and the Others in Communication, Some Other View, and Creativity: Art Therapy in a Systemic Perspective)

Der Titel spielt auf das Tetralemma (Varga von Kibed) an, das einen systematischen Ansatz darstellt, mit man sich unterschiedliche Sichtweisen auf eine Sache erschließen kann, um eine umfassendere Gesamtschau hiervon zu gewinnen. Dieser Ansatz findet eine hervorragende Verwirklichung im Kunstwerk: Das ästhetische Objekt wird von einer Person (Ich) hergestellt und einem Rezipientenreis (Anderen) präsentiert, damit es als Vehikel einer Begegnung den Austausch über eine Sache (Kommunikation) entfalten kann. Es kann dem geneigten Betrachter aber auch »Worte geben«, um Aspekte zu erklären, die vorher verdeckt waren (Andere Sicht), und schließlich die Augen für ganz neuartige Erfahrungen öffnen (Kreativität).

András Wienands, Christa Cocciole (D):

Choreographien der Seele: eine Einführung in die Methode der Beziehungschoreographie (Choreography of the Soul: An Introduction to the Method of Relationship Choreography)

Der Vortrag soll eine Einführung in die Methode der Beziehungschoreographie geben, wie sie innerhalb der letzten Jahre an der Gesellschaft für Systemische Therapie und Beratung (GST) entwickelt worden ist. Die Beziehungschoreographie stellt einen Ansatz systemischen Arbeitens dar, der körperorientierte Vorgehensweisen mit systemischen Konzepten verbindet. Der Energie Begriff Wilhelm Reichs und systemische Konzeptionen in Anlehnung an Gregory Bateson, werden zu einer einfachen und effektiven Methode kombiniert. Im ersten Teil des Vortrags wird eine knappe Einführung in die acht Perspektiven systemischer Therapie und Beratung gegeben. Die zirkuläre, strategische, mehrgenerationale, strukturelle, wachstumsorientierte, narrative, erfahrungsorientierte und phänomenologische Perspektive systemischen Arbeitens und deren Weiterentwicklung an der GST, bilden das Fundament, auf dem die Beziehungschoreographie verwendet wird. Im zweiten Teil des Vortrags wird, anhand verschiedener Beispiele aus unserer Praxis, eine Einführung in die Vorgehensweise gegeben.

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SN42: Konzeptualisierung Systemischer Theorie und Praxis (Conceptualisation of Systemic Theory and Practice) - Deutsch

Ulrich Hausa, Rosemarie Schwarz, Ulrich Wilken (D):

Die Bedeutung von Nichtveränderung (The Importance of Non-Change)

Trotz der vielen hilfreichen Anregungen, Ideen und Phantasien, konstruktiven Dialogen, ausgefeilten Kommentaren und überraschenden Eingebungen kommt es doch vor, dass sich Klienten partout nicht ihren Anliegen gemäss verändern. Selbst nach etlichen Stunden intensiver therapeutischer Dialoge scheint es den Klienten nicht möglich, ihr Leid zu beenden. Sie berichten, dass sich eigentlich nichts verändern würde, trotz einiger anfänglicher Silberstreifen am Horizont sei nun alles wieder beim alten, ein paar Wochen sei durchaus ein positiver Ansatzpunkt bemerkt worden, doch es habe nicht lange gehalten. Verzweifelt sucht der Therapeut nach weiteren Maßnahmen und schlauen Interventionen. Auch wenn man nicht härter als der Klient arbeiten sollte, machen sich erste Schweissperlen und Magenprobleme bemerkbar, was wiederum zu Mehr-desselben führt. Dieser Vortrag gibt Anregungen für den Umgang mit Klienten, bei denen Veränderung trotz starken Leids zu bedrohlich erscheint.

Vratislav Strnad (CZ):

Besinnung auf die Autorenschaft - (immer) unausgesprochene Geschichten? (Back to the Authorship - (always) unsaid Stories?)

Dieser Vortrag bietet einen innovativen Konzept des Narrativen an; präsentiert einen spezifischen Umgang mit der Sprache, der den linearen Weg von der Problemgeschichte zu einer manifesten Lösungsgeschichte überschreiten begehrt. Im Zentrum des Vortrags steht die kreative, Selbst- sowie die der KlientInnen/KollegInnen/SupervisandInnen gegenüber empfindliche Praxis, vermittelt durch Reflexionen, Übungen, Fallmodellierungen, bzw. Fallsupervision. Die Geschichte - als Stichwort des Narrativen Ansätzes - wird hier nicht als Etwas, was vor uns (oder irgendwo versteckt) steht, sondern als eine Art vom sozialen Drama, das - unter spezifischen Rahmenbedingungen der Mitarbeit-in-der-Sprache – alle Gefühle, Ideen, Motivationen, Beziehungskonstruktionen, Lebenshaltungen, Visionen, usw. aller Beteiligten mit einem neuen Sinn beschenkt. Anstatt der gut geformten Geschichten ist dabei die sog. Autorenschaft gesucht, spürbar durch den offenen, kreativen und sinnstiftenden Raum. Durch den Workschop werden auch spezifische technische Mittel, bzw. Schwerpunkte herauskristallisiert.
Literatur: Harlene Anderson, Conversation, Language and Possibilities, Basic Books, 1997, Zoltán Erdély, Wie sag ich´s meiner Mutter? (Das enteignete Selbst), Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft, 1989, Jill Freedman, Gene Combs, Narrative Therapy, The Social Construction of Preffered Realities, W. W. Norton, 1996, Jürgen Kriz, Über die Schwierigkeit, systemisch zu narrativieren, System Familie, 11, 1998, McLeod, John, Narrative and Psychotherapy. London: Sage Publ. , 1997, Alan Parry, Robert E. Doan, Story Re-Visions, Guilford Press, 1994, Daniel Stern, Die Lebenserfahrung des Säuglings, Klett-Cotta, 1996, Vratislav Strnad, Auf der Wege von Geschichten, Psychologie dnes (Tschechisch), VII/2002, Vratislav Strnad, Geschichte als Erfahrungsphenomen (Artikel; im Druck)

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SN43: Training for Advanced Professionals (Weiterbildung für erfahrene Professionelle) - English

Noga Rubinstein-Nabarro (ISR):

Special Issues of Advanced Training in Family Therapy - dedicated to the memory of Prof. Carl Whitaker (Spezielle Fragestellungen fortgeschrittenen Trainings in Familientherapie - in Erinnerung an Carl Whitaker)

This presentation points to ”12 Basic” and interrelated qualities that distinguish and characterize materful family therapists and that are necessary in the training of advanced therapists in order to become ”power-users” of therapeutic ”know-how” and ”power-users” of their own resourceful Self as an effective and unique tool in relations to this ”know-how“. Becoming an advanced professional therapist and reaching higher levels of mastery is not a required task. It is a matter of personal choice, a graduated, mindful and intentional progression. As the professional know-how increases in complexity, and more successful experiences accumulate, reaching higher levels of therapeutic ability require a special quality of advanced training, separate from supervision, that facilitate the development of more masterful qualities. Suggestions for training will be discussed.

Helga Hanks, Peter Stratton (GB):

Post-Qualification Training of Mental Health Professionals Based On A Family Therapy Research Manual (Nachqualifizierendes Training von Professionellen der seelischen Gesundheit auf der Basis eines Manuals aus der Familientherapieforschung)

To demonstrate how a short training course can be made more effective when it is based on a systemic family therapy training manual that was created through a thorough research process. The field of systemic family therapy is developing a strong foundation by prescribing the requirements of training for qualified practitioners as shown in the work of the Training Standards Committee of EFTA. But there are many fully qualified mental health professionals whose work would be enhanced by adding a systemic perspective and skills to their core way of working. This paper presents a short course that has been designed for clinical psychologists and psychotherapists who are working primarily with adults using cognitive-behavioural or psychodynamic frameworks. A unique feature of the course is that it is based on The Leeds Systemic Family Therapy Manual (LSFTM, available at http://www. psyc. leeds. ac. uk/research/lftrc/). This Manual was developed through an extensive research process, using qualitative and quantitative methods and included consultations with five major training institutes to ensure that it represented the range of current practice in the UK. While the Manual was originally created for use in controlled outcome comparisons, it has also been found to be a good basis for training and is currently being used around the world in this way. Providing systemic skills for professionals who are not trained family therapists raises political as well as training issues and these will be discussed. Conclusions: Training has added value if it is based in a rigorously researched account of the actual practice of systemic family therapists. The efficient focus on effective practice may be especially valuable in short courses for experienced professionals.

Gill Tagg, Helga Hanks, Peter Stratton (GB):

Using Systemic Thinking to Develop a Training Course for Residential Social Workers (Die Verwendung systemischen Denkens bei der Entwicklung eines Weiterbildungskurses für Sozialarbeiter in der Heimerziehung)

Objectives: To raise issues of using systemics to improve the work of residential child-care staff who have no background in psychotherapy. Method: Residential Social Workers (RSWs) work in children’s homes and look after some of the most disturbed and disturbing young people but have often received little training to help them in this task. While systemic family therapy has much to offer these workers, designing a short course that is acceptable and useful to them presents considerable challenges. We have developed a 6 day course over 6 months for RSWs together with ex-RSWs, who work in Family Resource Centres with young people and their families to prevent the young people entering ‘Looked After’ provision. A systemic approach was integrated with teaching on child development, concepts of attachment and loss, child psychopathology and the effects of abuse and neglect. The course built on the RSWs professional and personal experiences using a mixture of teaching styles and homework tasks between teaching days. Systemic thinking helped the RSWs to understand the young peoples’ experiences in their families of origin, their previous (and often multiple) placements and current situations. Gender issues proved particularly important for the young people, the staff and their experiences of being in the institution together. Ethnic and cultural issues were also addressed. Considering the place of the children’s home within the wider social care setting and adding a multiagency perspective enabled the RSWs to develop and value their own contributions to the more optimal development of the young people in their care.
Conclusions: Feedback from course participants will be presented and used as a basis for discussing the successful development of this course over three successive cohorts. Implications for the training of residential care staff, and remaining dilemmas in providing systemic training will be discussed.

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